Taken en lessen

Huiswerk

De huiswerken worden genoteerd in de schoolagenda.  Indien een leerling zijn huiswerk vergeet, kan de leerkracht de nodige maatregelen nemen.

Wat/wanneer?

1ste leerjaar:

  • Alle dagen lezen
  • Maximaal huiswerk: 3 dagen per week
  • Op vrijdag splitsingen inoefenen

Maximum 20 minuten per dag.

2de leerjaar:

  • Alle dagen lezen
  • Maximaal huiswerk: 3 dagen per week
  • Op vrijdag splitsingen en/of tafels inoefenen

Maximum 20 minuten per dag.

3de leerjaar:

  • Taken en lessen zijn gevarieerd.
  • Op woensdag wordt er enkel een taak of een les opgegeven.

Maximum 30 minuten per dag.

4de leerjaar:

  • Taken en lessen zijn gevarieerd.
  • Op woensdag wordt er enkel een taak of een les opgegeven.
  • Wekelijks gaat er ook het huiswerk van de week mee (enkel bij een volledige week).

Maximum 40 minuten per dag.

5de leerjaar:

  • Taken en lessen zijn gevarieerd.

Maximum 50 minuten per dag.

6de leerjaar:

  • Ongeveer elke dag inoefenen Frans + een variatie aan taken en lessen.

Maximum 50 minuten per dag.

Hoe?

  • Taken en lessen worden via de agenda opgegeven. Er wordt hier verwezen naar documenten, studeerwijzers, boek,…

Wanneer niet?

  • de dag volgend op een vakantie
  • op dagen dat er reeds andere niet methode gebonden toetsen ingepland worden zoals LVS - OVSG - Vlaamse toetsen ...

Plannen van taken of toetsen

Als de leerkracht met de leerlingen een taak/toets plant, geeft men de leerlingen steeds de kans om dit dan ook vooraf te kunnen doen en houdt men eveneens rekening met de afgesproken tijdslimiet per dag.

Wat bij ziekte van het kind

De leerkracht geeft, indien mogelijk, de geziene leerstof mee naar huis. Dit mag, als het kind dit aankan, gemaakt worden.

Differentiatie in het huiswerk

De leerkracht houdt rekening met het niveauverschil van de leerlingen, dit in samenspraak met zorg.

Vakantieopdrachten

Enkel op vraag van de ouders wordt dit meegegeven.